Projekty

Uczciwość wyborów a mikrotargetowanie: analiza przykładów z 6 krajów UE

Monitoring mediów społecznościowych
Fundacja Odpowiedzialna Polityka we współpracy z Civil Liberties Union for Europe (Liberties) oraz pięcioma organizacjami reprezentującymi Węgry, Bułgarię, Niemcy, Francję i Hiszpanię, bada, w jaki sposób targetowane reklamy polityczne mogą wpływać na demokratyczny dyskurs, potencjalnie prowadząc do silosów informacyjnych i polaryzacji. A wszystko to w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego!
czytaj więcej

Społeczne propozycje zmian prawa wyborczego

Prawo wyborcze i standardy międzynarodowe
Dzięki prowadzonym przez ostatnie 5,5 roku działaniom monitoringowym skupiającym się na różnych obszarach procesu wyborczego (m.in otoczenie prawne, nadużywanie zasobów publicznych i finansowanie kampanii, oraz przebieg dnia głosowania) zebraliśmy informacje oraz dane liczbowe i jakościowe, które pozwalają nam ocenić jakość polskich wyborów i zidentyfikować obszary wymagające kompleksowego uzdrowienia. Teraz chcielibyśmy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie, znajomość międzynarodowych standardów wyborczych oraz wiarygodność, którą budowaliśmy w oparciu o bezpartyjność, do pracy nad zmianami w prawie wyborczym oraz w jego stosowaniu.
czytaj więcej

Społeczna kontrola sprawozdań finansowych w kontekście nadużywania zasobów publicznych

Finansowanie kampanii
W trakcie realizacji projektu - z upoważnienia lub w partnerstwie z Fundacją Odpowiedzialna Polityka i pod opieką merytoryczną członków zespołu Fundacji, kilkunastoosobowa grupa lokalnych aktywistów będzie zapoznawała się z treścią sprawozdań finansowych wybranych komitetów wyborczych, które startowały w wyborach samorządowych w 2024 roku. Osoby uczestniczące w projekcie zostały przeszkolone przez zespół Fundacji z obowiązujących przepisów prawa regulujących kwestie weryfikacji sprawozdań finansowych. Zaopatrzone zostały również w oparte na naszym doświadczeniu wskazówki niezbędne do zorganizowania monitoringu i przeanalizowania sprawozdania wybranego komitetu lub komitetów działających lokalnie. Następnie, jeśli będzie ku temu podstawa wynikająca z zestawienia analizy sprawozdania i dołączonych do niego dokumentów z zebranymi przez badającego informacjami o prowadzeniu kampanii wyborczej, złożone zostaną pisemne zastrzeżenia do sprawozdania.
czytaj więcej

Monitoring wyborów do Parlamentu Europejskiego

Obserwacja wyborów
Monitoring prowadziliśmy w ramach koalicji europejskich organizacji wyborczych pod egidą Election-Watch.eu
czytaj więcej

Monitoring reklamy politycznej w wyborach parlamentarnych

Monitoring mediów społecznościowych

Kampania w internecie, w tym w mediach społecznościowych, z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia. Dzięki współpracy z wtyczką WhoTargetsMe analizowaliśmy publikowane przez komitety wyborcze i inne podmioty reklamy na platformach Meta i Google. Na tej podstawie powstała, krótka analiza aktywności komitetów wyborczych oraz ich wydatków.

czytaj więcej

Obserwacja wyborów parlamentarnych 2023

Obserwacja wyborów

Celem projektu jest przeprowadzenie społecznej, bezpartyjnej obserwacji wyborów parlamentarnych, która nie tylko pomoże w sposób wiarygodny udokumentować ich przebieg w skali kraju, ale również pozwoli na wypracowanie niezależnych, opartych na dowodach rekomendacji usprawnienia funkcjonowania procesu wyborczego w Polsce.

Mamy nadzieję, że nasze działania informacyjne i edukacyjne pośrednio przyczynią się też do zwiększenia wiedzy i zaufania Polek i Polaków do wyborów, m.in dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu w ich monitorowanie.

czytaj więcej

Monitoring nadużywania zasobów publicznych w kampanii wyborczej

Finansowanie kampanii

W ramach projektu przyglądamy się działalności instytucji publicznych, spółek skarbu państwa, jednostek samorządu terytorialnego i spółek im podległym, organizacjom pozarządowym wspieranym ze środków publicznych, a także monitorujemy wydarzenia (około-)kampanijne i publikacje lokalnych i samorządowych mediów.

Wszystko po to, aby kompleksowo przeanalizować czy w kampanii wyborczej dochodzi do nadużywania zasobów publicznych i na podstawie tego monitoringu wypracować rekomendacje mające na celu zmniejszenie szans na występowanie takich nadużyć i zwiększenie przejrzystości finansowania kampanii i możliwości monitoringu przez organizacje społeczne i obywateli.

czytaj więcej

Superbohaterowie wyborów!

Edukacja obywatelska

Kampania “Superbohaterowie wyborów” dąży do zwiększenia wiedzy Polek i Polaków na temat różnych ról, które mogą pełnić podczas dnia głosowania. Ma na celu też zachęcenie ich do wzięcia udziału w święcie demokracji - wyborach parlamentarnych w 2023 roku - w charakterze członków obwodowych komisji wyborczych, mężów/osób zaufania czy obserwatorów społecznych.

czytaj więcej

Metodologia monitoringu nadużycia zasobów administracyjnych w wyborach w Polsce

Finansowanie kampanii

Celem projektu jest wypracowanie, wraz z partnerami krajowymi i zagranicznymi, metodologii monitorowania nadużywania środków publicznych w wyborach w Polsce. Metodologia ta będzie nie tylko podstawą do obserwacji tego aspektu podczas zbliżających się wyborów parlamentarnych, ale również zostanie udostępniona innym organizacjom społecznym do wykorzystania w trakcie innego typu wyborów, w szczególności samorządowych, gdzie może istnieć większe zagrożenie wykorzystywania lokalnych zasobów publicznych w kampanii.

czytaj więcej

Gotowi na wybory!

Edukacja obywatelska

Dzięki projektowi Gotowi na wybory! przygotowaliśmy materiały edukacyjne i szkoleniowe dla społecznych obserwatorów wyborów, mężów zaufania oraz kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych. Zorganizowaliśmy również cykl spotkań informacyjnych kierowanych do wyborców, informujących ich jak mogą aktywnie zaangażować się w wybory.

 

logo

czytaj więcej