Monitoring mediów społecznościowych

Od 2019 roku prowadzimy monitoring mediów społecznościowych w trakcie trwania kampanii wyborczych. Uważamy, że w związku z rosnącą rolą mediów społecznościowych w debacie publicznej, konieczne jest prowadzenia analizy dot. aktorów, którzy wpływają na kształtowanie opinii publicznej, oraz tematów przez nich podnoszonych. Działamy także na rzecz wypracowania i rozwoju metod obserwacji wyborów w mediach społecznościowych – m.in. stworzenia zestawu narzędzi służących do tego typu obserwacji.

  • Projekt

    Uczciwość wyborów a mikrotargetowanie: analiza przykładów z 6 krajów UE

    Fundacja Odpowiedzialna Polityka we współpracy z Civil Liberties Union for Europe (Liberties) oraz pięcioma organizacjami reprezentującymi Węgry, Bułgarię, Niemcy, Francję i Hiszpanię, bada, w jaki sposób targetowane reklamy polityczne mogą wpływać na demokratyczny dyskurs, potencjalnie prowadząc do silosów informacyjnych i polaryzacji. A wszystko to w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego!
    Czas realizacji: kwiecień - październik 2024
    Donor: Civil Liberties Union for Europe Partnerzy: Bułgaria - Bulgarian Helsinki Committee Francja - VoxPublic Węgry - Hungarian Civil Liberties Union Niemcy - Reset Hiszpania - Xnet Partner techniczny - Who Targets Me Strona www: https://www.liberties.eu/en/stories/wtm-project-intro/45068
  • Projekt

    Monitoring reklamy politycznej w wyborach parlamentarnych

    Kampania w internecie, w tym w mediach społecznościowych, z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia. Dzięki współpracy z wtyczką WhoTargetsMe analizowaliśmy publikowane przez komitety wyborcze i inne podmioty reklamy na platformach Meta i Google. Na tej podstawie powstała, krótka analiza aktywności komitetów wyborczych oraz ich wydatków.

    Czas realizacji: sierpień - październik 2023
    Donor: -
  • Wybory prezydenckie 2020

    Wybory prezydenckie 2020

    Monitoring kampanii wyborczej w trakcie wyborów prezydenckich w Polsce prowadziliśmy na Facebooku pomiędzy 26 marca do 12 lipca 2020. W ramach monitoringu przeanalizowaliśmy treści publikowane przez kandydatów, media o zasięgu ogólnopolskim, strony na których mogą pojawiać się treści mające na celu dezinformację odbiorców.

    Czas realizacji: marzec 2020-styczeń 2021
    Donor:

    National Endowment for Democracy

    Partnerzy:

    Globsec (Słowacja)

  • Wybory parlamentarne 2019

    Wybory parlamentarne 2019

    W ramach projektu monitorowaliśmy kampanię wyborczą prowadzona w mediach społecznościowych w związku z wyborami parlamentarnymi na jesieni 2019 roku w Polsce. Celem projektu było również wypracowanie i rozwój metod obserwacji wyborów w mediach społecznościowych.

    Czas realizacji: sierpień 2019-styczeń 2020
    Donor:

    Civitates

    Partnerzy:

    Democracy Reporting International (Niemcy),
    Memo 98 (Słowacja)