Raport z monitoringu mediów społecznościowych w trakcie kampanii prezydenckiej – maj 2020

Z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce wstępny raport z monitoringu kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi 10 maja.

Monitoring prowadziliśmy na Facebooku pomiędzy 26 marca (ostatecznym terminem rejestracji kandydatów) a 10 maja. Obserwowaliśmy profile wszystkich 10 kandydatów na Prezydenta, 17 profili tzw. mediów głównego nurtu (z różnych stron politycznego spektrum), a także 15 profili, które zostały zidentyfikowane jako potencjalne źródła treści o charakterze dezinformacyjnym.

Poniżej prezentujemy nasze wstępne obserwacje i konkluzje:

  • wprowadzone przez rząd ograniczenia wolności przemieszczania się oraz wolności zgromadzeń spowodowały, że kandydaci musieli przenieść swoją kampanię wyborczą do mediów, w tym do mediów społecznościowych;
  • Temat pandemii koronawirusa zdominował kampanię polityczną, zwłaszcza w mediach, zostawiając niewiele przestrzeni do dyskusji na inne tematy. Jednakże, kandydaci starali się poruszać również kwestię wyborów.
  • Niektórzy kandydaci, w szczególności Szymon Hołownia i Krzysztof Bosak, którzy opublikowali najwięcej postów na swoich profilach, znacznie zwiększyli liczbę obserwujących ich profile, w przypadku Hołowni był to wzrost niespełna dwukrotny. Z drugiej strony, przykłady Roberta Biedronia (duża ilośc postów, mały przyrost obserwujących) czy Władysława Kosiniaka-Kamysza (mała ilość postów, znaczny przyrost obserwujących) pokazują, że aktywność (mierzona liczbą postów) nie jest jedynym czynnikiem warunkującym wzrost obserwujących.
  • Ogólnie rzecz biorąc, ograniczony przyrost liczby obserwujących, nawet w tak intensywnym okresie jakim jest kampania wyborcza, świadczy o tym, że aby odnieść sukces polityczny kandydaci będa musieli zdywersyfikować swoje kanały i wyjść poza przestrzeń Facebooka, aby dotrzeć do innych grup wyborców.
  • Nie zaobserwowaliśmy znaczącej obecności mowy nienawiści czy tzw. “czarnego PR-u”. Z naszej analizy wynika, że tylko 6% ogólnej liczby postów można było zakwalifikować jako ‘próby dyskredytacji przeciwników politycznych’. Ten odsetek jest jeszcze niższy wśród kandydatów – tylko 1% ich postów stanowiły ataki na pozostałych kandydatów.
  • Niektóre profile reprezentujące skrajne poglądy, takie jak ‘Racjonalna Polska’, ‘Sputnik Polska’ czy ‘Kresy.pl’, znacznie zwiększyły swoją aktywność w trakcie kampanii wyborczej.

Więcej informacji o wynikach naszej analizy znajdziecie TU (raport w języku angielskim)

 

Monitoring jest realizowany w ramach projektu “Wzmacnianie Dyplomacji Publicznej w Europie Środkowej” (“Strengthening Public Diplomacy in Central Europe”) realizowanego przez słowacką organizację pozarządową GLOBSEC i finansowanego ze środków National Endowment for Democracy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
Facebook
Twitter
YouTube